MP Four

Poradnik nowoczesnego domu

Marketing i reklama

Modele dochodowe używane w marketingu internetowym

Rozliczenia za reklamę on-line prowadzone są w nieco inny sposób niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnej reklamy w mediach takich jak telewizja czy prasa. Stosowane w sieci modele dochodowe są jednak bardzo korzystne, ponieważ pozwalają na indywidualne dopasowanie rozliczenia i uzyskanie wysokiej efektywności bez konieczności ponoszenia wysokich wydatków.

Reklama internetowa nie jest bardzo droga – ze względu na jej przystępne ceny także mówimy o tak wysokiej popularności wśród różnych reklamodawców. Aby promować się w sieci, nie trzeba posiadać fortuny, dlatego e-marketing jest bardzo chętnie wybierany również przez mniejsze firmy, które nie dysponują dużymi budżetami na reklamę.

W przypadku marketingu internetowego mamy do czynienia z różnymi modelami możliwości zakupu reklamy. Można podzielić je na trzy główne grupy, a mianowicie:

  • sprzedaż na podstawie liczby odsłon reklamy
  • sprzedaż na podstawie rozliczenia za konkretne działania konsumenta
  • model łączący dwie powyższe metody sprzedażowe

W internecie najczęściej mamy do czynienia z trzema głównym modelami sprzedaży, a dokładnie są to CPM, CPC oraz CPA. Co kryje się pod tymi skrótami?

CPM (Cost Per Mille)

Pierwszy model dochodowy i metoda rozliczeń to CPM (Cost Per Mille, od M, czyli tysiąc w łacinie), który określany jest również jako Cost per Thousand (CPT). Tutaj rozliczenie odbywa się na podstawie liczby wyświetleń, czyli tysiąc oznacza liczbę wyświetleń danej reklamy.

Jest to najbardziej rozpowszechniony model, który pozwala na łatwe obliczenie kosztów reklamy. Jedna emisja określana jest wtedy jako jedno zaprezentowanie reklamy internaucie, na przykład na stronie internetowej.

CPC (Cost Per Click)

Kolejnym modelem dochodowym jest CPC (Cost Per Click), który także określany jest jako Pay Per Click (PPC). W tym przypadku rozliczenia odbywają się za kliknięcie w daną reklamę i przekierowanie na docelową stronę internetową. Nie płaci się wtedy za samo wyświetlenie reklamy, ale za akcję, czyli za kliknięcie.

Metoda rozliczeń Pay Per Click (PPC) jest bardzo korzystna dla reklamodawców, ponieważ płacą oni za rzeczywiste działania internautów, które mogą przełożyć się na ich lepsze zyski. W tym modelu można wykupić konkretną liczbę kliknięć z góry albo zapłacić za wszystkie kliknięcia w danym czasie.

CPA (Cost Per Action)

Ostatni popularny model to CPA (Cost Per Action), czyli opłata za dokonanie jakiejś akcji.

Mamy tutaj do czynienia z rozliczeniem podobnym do CPC, ale zapłata ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do konkretnej akcji, na przykład przekazania danych przez klienta, dokonania zakupu, zakończenia transakcji, wypełnienia ankiety.